Navštíveno: 16. 1. 2022
Historie: Holešovická elektrárna nebo Centrála, v době svého vzniku oficiálně zvaná Ústřední elektrická stanice královského hlavního města Prahy, je průmyslový areál v Praze Holešovicích. Leží v prostoru mezi ulicemi Za elektrárnou, Partyzánská a řekou Vltavou. Elektrárnu vybudovaly Elektrické podniky hlavního města Prahy podle plánů pro mě neznámého autora v letech 1898 až 1900, především jako zdroj elektřiny pro provoz svých tramvajových tratí. V roce 1898 byla zahájena výstavba a do konce roku byla dostavěna administrativní budova. Kotelna a strojovny byly postaveno o 90 cm výše, než byla hladina vody při povodni v roce 1845. Betonování základů proběhlo v zimě 1898-99. Na jaře 1899 se začaly zdít obvodové zdi a základy pro stroje. V květnu 1899 byly dodány první parní kotle. V létě 1899 byly dokončeny železné konstrukce střech a dokončena střešní krytina a provedeny omítky, byly postaveny dva komíny o výšce 73 m a světlosti 3 m a třetí v roce 1907. V letech 1911 až 1912 byl postaven čtvrtý komín, dosud stojící, se světlostí v koruně 4 m. Rozpočet na stavební práce byl 600 000 zlatých. Po uvedení do provozu byla elektrárna vybavena celkově pěti parními stroji o výkonu 1000 HP. V roce 1903 byla rozšířena o další parní stroj o výkonu 3000 HP.V letech 1908 až 1909 byla zprovozněna parní turbína systému Melms-Pfenninger o výkonu 5000 HP. Poté přibyly další dva turbogenerátory 3600 kW a dva o výkonu 8500 kW a stroj 5000 kW. Kotelna byla vybavena 32 kotly Tischbeinovy soustavy s přihřívačem páry. Kotle byly rozděleny po čtyřech do osmi baterií a dvě baterie byly napojeny na společný komín. Počet komínů inspiroval studenty elektrotechnické fakulty k označení „Tři fáze a nulák“ Vozovna v areálu této elektrárny zahájila svůj provoz 2. července 1900. První tramvaje sem byly zavezeny již v noci z 21. na 22. prosince 1899. Sestávala ze tří lodí po pěti kolejích a vešlo se sem 70 tramvají a dalších 15 na remízní kolej. Byly zde také první ústřední dílny. V roce 1907 postavily Elektrické podniky koleje ke zdejším skladům. Po rekonstrukci v roce 1926 byl na nové koleji nejmenší poloměr oblouku v síti pražských tramvají, a to 13,2 metru, tato rarita však zanikla roku 1927 při další přestavbě. Elektrárna nedodávala elektřinu jen pro pohon tramvají, ale i pro veřejné osvětlení a soukromníkům. V roce 1925 se začalo s dálkovou dodávkou tepla z Holešovické elektrárny. Jedním z podnětů byla výstavba budovy Veletržního paláce. To způsobilo prudký vzrůst poptávky a vedlo k rozšíření Holešovické elektrárny o dva Löfflerovy kotle v roce 1938; třetí kotel byl uveden do provozu v roce 1940. V roce 1938 nechalo ředitelství postavit dva obytné domy pro své zaměstnance v ulici U elektrárny. V roce 1932 proběhla výstavba prvního topného napáječe pro Ústřední jatka. Dne 30. dubna 1939 byla zrušena místní vozovna a koleje tak započali sloužit pro dopravu transformátorů. V roce 1955 však byly zbořeny i zbytky kolejí. V letech 1971 až 1975 byla kotelna přebudována na spalování těžkého topného oleje. Díky tomu areál přestal sloužit jako elektrárna a již sloužil jen jako teplárna. V roce 1982 však byl areál uzavřen a postupně začal být rozebírán a bořen. Díky tomu byla zbořena část areálu a zbytek areálu byl naštěstí zachráněn v rámci prohlášení za kulturní památku v roce 2002.
Zdroj: https://www.hrady.cz/technicka-pamatka-ustredni-elektricka-stanice-kralovskeho-hlavniho-mesta-prahy-centrala
Zdroj: https://pamatkovykatalog.cz/elektrarna-14208190
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Hole%C5%A1ovick%C3%A1_elektr%C3%A1rna
Dojmy: Krásný areál elektrárny, který má zdobenou hlavní tovární halu.