Navštíveno: 27. 2. 2022
Historie: Majáková a vodárenská věž Kbely na Praze 19 je stavba z roku 1927, která dříve sloužila jako vodojem a zároveň k řízení letového provozu na letišti Praha-Kbely. Za návrhem této jedinečné technické památky nesoucí znaky moderny stojí architekt Otakar Novotný. O plastiky letadel se pak postaral akademický sochař Jan Lauda. Postavila ji pražská stavební firma Ing. V. Diviš - Ing. J. Blažek, která tuto stavbu uváděla ve svých inzertních oznámeních. Výstavba vyšla v tehdejších cenách na 830 tisíc korun bez technického vybavení. Vodárenská věž se světelným majákem byla uvedena do provozu v roce 1928, kdy byl ředitelem civilního letiště ve Kbelích B. Trnka. Věž o výšce 43 metrů má šestiboký půdorys, zužující směrem nahoru. Horní část s vodárenskou nádrží je oproti podnoži rozšířená na kruhový půdorys. Objekt má jedno podzemní podlaží a osm nadzemních. Konstrukce majáku do pátého nadzemního podlaží je železobetonový skelet s cihelnou vyzdívkou parapetů. Po obvodu se nachází ocelová okna z čirého skla s jednoduchým zaskleněním, která jsou členěna do tabulek. Otvory přízemí vyplňují oblouková vrata o šířce tří metrů a výšce 3,5 m. Na plášti stavby se nachází čtyři plastiky s leteckou tematikou od sochaře Jana Laudy. Na špici vodojemu ve výšce 40 m se nachází světlomet vyrobený ve Francii firmou Barbier, Rénard and Turenne z Paříže. Umožňoval pilotům vizuální orientaci až do vzdálenosti osmdesáti kilometrů od letiště. Podle tehdejších údajů měl svítivost jako milion svíček. Sloužil přibližně do poloviny 60. let 20. století. Od této doby je vodárenská věž bez využití. V roce 2006 nakonec došlo k rekonstrukci vnějšího pláště celého objektu.
Zdroj: https://www.pamatkovykatalog.cz/letecky-majak-s-vodojemem-2309958
Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Maj%C3%A1kov%C3%A1_a_vod%C3%A1rensk%C3%A1_v%C4%9B%C5%BE_Kbely
Zdroj: https://historie.praha19.cz/index.php/kbelsky-majak
Dojmy: Vysoká věž, která sloužila jako vodárenská věž, i jako maják.