továrna Walter
logo prehis.cz Cestování Hlavní město Praha Jinonice PP Vidoule zámek Jinonice

Jinonice - továrna Walter

Informace

Navštíveno: Nenavštíveno

Historie: Továrna Walter (Továrna automobilů J. Walter a spol., od 1. ledna 1948 Motorlet n. p.) je zaniklý průmyslový areál v Praze 5, který se nacházel západně od nádraží Praha-Jinonice. K 1. prosinci 1911 byla založena Josefem Waltrem společnost Walter a spol., která úspěšnou výrobu motocyklů a motorových tříkolek postupně rozšířila na výrobu automobilů a leteckých motorů. Tovární areál pro výrobu automobilů byl v Jinonicích postaven v letech 1911–1913. Vznikl zde závod se slévárnou, karosárnou, smaltovnou, lakovnou a brzdicí stanicí, který od roku 1923 vyráběl také hvězdicové letecké motory. Stavbu i pozdější přístavby provedla Českomoravská stavební akciová společnost; roku 1937 postavila ve východní části administrativní budovu a dostavěla poslední patro montážní budovy. Všechny budovy ve funkcionalistickém stylu měly trámové stropy s průvlaky.

V roce 1919 je tato společnost přejmenována na Akciovou továrnu automobilů Josef Walter a spol. a posléze v lednu 1932 se změnil název na „Akciová společnost Walter, továrna na automobily a letecké motory“. V době II. světové války byla společnost přejmenována na Walter Automobil und Flugmotoren Fabrik A.G. Po znárodnění Walter a.s. působila relativně krátce jako Letecké závody n. p., závod 01 a od 1. ledna 1948 jako Motorlet n. p. (národní podnik byl zřízen listinou ministra průmyslu ze dne 2. 9. 1948, obchodní rejstřík uvádí datum zápisu 15. 1. 1951, avšak dnem vzniku národního podniku je uváděn 1. leden 1948) a od roku 1991 jako Motorlet, a. s.. V roce 1995 se společnost vrátila ke svému původnímu názvu Walter a. s. V srpnu 2005 byla z původního podniku Walter a. s. vyčleněna letecká výroba do Walter Engines a. s. Zbytková společnost Walter a. s. existuje sice dál, ale s původní výrobou v Jinonicích nemá již nic společného, protože jejím předmětem činnosti je pronájem nemovitostí, bytů a nebytových prostor. V roce 2005 se vlastníkem zbytkové Walter a. s. stala irská společnost Pembroke Holdings se sídlem v Praze (ve spojení s developerskou společností Red Group). Jejími vlastníky bylo osm fyzických osob původem z Irska. Nastalo období přípravy využití nemovitého majetku společnosti Walter k developerským účelům. Walter a. s. se z Jinonic musela odstěhovat (nyní sídlí na adrese Radlická 180/50, Smíchov, a společně s ní zde sídlí celkem 27 právnických osob) a původní areál firmy podstoupil demolici. Mezi prvními objekty byla zbourána z architektonického hlediska zajímavá Kumperova vila, Jinonice č.p. 346 (v ní sídlily za dob Motorletu po jednotlivých patrech ZV ROH, ZO a ZVS. Před válkou v ní bydlel např. automobilový závodník Jindřich Knapp a výrobní ředitel ing. Otomar Benák), která k objektu nové betonové budovy přiléhala a byla s ním průchody propojena. Developerská společnost Red Group, s. r. o. se chystala na místě bývalé továrny postavit celou novou čtvrt, tzv. Q5 Waltrovka. Proklamovanou snahou bylo zachovat genius loci místa. Továrnu, která tu byla celé jedno století, měly i nadále připomínat zrekonstruované budovy. Z původního záměru došlo jen k přestavbě bývalé kotelny Motorletu na Radlické ulici (nyní pozemky a nový objekt vlastní BHY Czech, s irskými vlastníky) a ke zboření objektu bývalých ateliérů FOJA (SOU Motorlet, dříve Red Group, nyní pozemky vlastní Investiční Delta a.s. vč. areálu bývalých autodílen Ministerstva vnitra, LV 539 v majetku Penta Real Estate z Kyperské republiky). Projekt na pozemku a v budovách bývalé kotelny se jmenuje administrativní centrum Kotelna Park 1 a v roce 2017 získal titul v soutěži Stavba roku 2017. Na sousedícím pozemku mezi Kotelnou Park 1 a slévárnou přesného lití Walter Praguecast vzniklo centrum Kotelna Park 2 (2020). V září 2012 větší část bývalé Waltrovky od Red Group, s.r.o. odkoupila Penta Investments, s. r. o. (areál Walter na katastru Jinonice). Během roku 2014 započala se stavbou moderního kancelářsko-bytového komplexu pod názvem rezidence Waltrovka. V roce 2015 byla dokončena první část projektu, budova Aviatica. Po ní (2016–2019) následovaly komplexy Walter, Mechanica 1 a 2, Dynamica, rodinné a bytové domy. V březnu 2019 společnost Penta Real Estate prodala soubor všech pěti kancelářských budov z komplexu Waltrovka v pražských Jinonicích jihokorejské firmě Hanwha Investment & Securities. Z původního areálu Walter byl zachován střední trakt velké betonové budovy, nyní budova Walter (tzv. „betoňák“, od roku 2009 památkově chráněná), která byla postavena v roce 1929, a část hlavní komunikace továrnou s lipovým stromořadím (Barvitiova, dř. Jinonická). Ing. František Barvitius byl významným konstruktérem automobilů a leteckých motorů Walter. Vlevo za lípami (východním směrem) stávala tzv. Iranhala, největší tovární hala postavená v letech 1942 až 1943. Ta padla. Bohužel se nepodařilo zachránit ani novou betonovou budovu z roku 1937, kde sídlilo ředitelství a byla v ní i výstavní síň, ani přístavbu betonové budovy na západní straně z roku 1942. Alespoň ulice v tomto areálu dostaly jména po významných konstruktérech továrny Walter/Motorlet: ul. Bohumila Šimůnka, Barvitiova, Kačírkova, Nyklíčkova a Kloudova. Jenom vzdáleně připomínají výrobu hvězdicových leteckých motorů Walter skulptury tří Pegasů (jakoby Walter Pegas) od Davida Černého na Walterově náměstí.

V jihozápadní části areálu Waltrovky stojí od roku 1929 budova čp. 329 postavená podle projektu arch. Františka Bartoše (projekt z roku 1928). Sloužila jako montážní, výrobní a skladovací hala pro osobní a nákladní automobily, letecké motory a další výrobky. Tato budova je jedinou zachovanou stavbou původní továrny Walter. Budova postavená na obdélném půdorysu ve funkcionalistickém slohu je podsklepená šestipodlažní stavba s nejvyšším ustupujícím patrem a plochou střechu. Její železobetonový skelet má obdélná pole na rastru 4x4. Tvoří jej osmiboké sloupy s hřibovitými hlavicemi a ploché stropy. Okna jsou zároveň výplněmi nosné konstrukce a spolu s okenními rámy se dochovaly v původní podobě - jsou kovové s rastrem skleněných tabulek. Stejně jako šachta nákladního výtahu v severozápadní části vystupuje trojramenné schodiště v severovýchodní části nad rovinu střechy ve tvaru kubusu. Je pilířové, se schodnicemi obloženými bílým mramorem; osvětleno je vertikálními okny. Mezi kolmými pruty dochovaného zábradlí jsou vloženy obdélné a kosodélné terče. Patra byla propojena velkým výtahem pro dopravu vozů, menším výtahem pro dopravu materiálu a osobním výtahem. Schodištěm byla budova spojena s rohovým třípatrovým domem č.p. 346 z roku 1920. Zde byly kancelářské místnosti.

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Walter_(podnik)

Zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Tov%C3%A1rna_Walter_(stavba)

Zdroj fotografií: https://cs.wikipedia.org/wiki/Tov%C3%A1rna_Walter_(stavba)

Dojmy: Dříve rozsáhlý tovární komplex, ze kterého zbyla jen jediná budova továrny.

Mapa

Fotografie

továrna Walter v Jinonicích
továrna Walter v Jinonicích
továrna Walter v Jinonicích
×